Entries Comments



Home


Bloggen op Dutch Cowgirls

29 July, 2008 (12:15) | | By: marieke

Dutch Cowgirls

Joehoe!! Ik ben uitgekozen om te bloggen op Dutch Cowgirls. Afgelopen zondag werden de tien nieuwe bloggers bekend gemaakt. Super om dit te mogen doen, echt een eer.

Het eerste artikel is al gepost over de vrouwelijke uitdagers van de challenger 50 (Sprout) en natuurlijk ook al een felle reactie. Overigens helemaal terecht. Natuurlijk is iedereen eerst professional (en als we dan toch willen onderscheiden pas man of vrouw). Maar de vrouwen die aan dit soort challenges meedoen zijn stiekem toch een voorbeeld voor andere ondernemende dames en dat wil ik niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Journalistiek houdt internet niet bij

21 July, 2008 (16:34) | | By: marieke

Als journalist moet je tegenwoordig echt van alle markten thuis zijn. Tuurlijk begrijp ik ook dat ieder zijn expertise heeft. Maar laatst kreeg ik van een journalist de opmerking: Mariek, ik wil best een artikel schrijven maar al dat internetgedoe dat kan ik niet meer volgen en ik vind ook dat ik dat niet meer hoef te volgen. Mmmm tjah, voor een deel mee eens.

Wanneer een journalist goed verslag kan doen van iets waar hij totaal niets van begrijpt: prima! Maar het lijkt mij toch knap lastig, als je moeite begint te krijgen met het grotere geheel van het internet te begrijpen en van de andere kant alle kleine toepassingen die er mee mogelijk zijn. De nieuwe generatie zal hier wellicht minder moeite mee heb want die zijn opgegroeid met het internet maar dan nog. Internet is een aardig complex iets dus hulde als je dan toch een goed artikel neer weet te zetten.

Media beïnvloeding

21 July, 2008 (16:33) | | By: marieke

Waar ik soms echt angstig van wordt is als ik op een willekeurig site de reacties van bezoekers lees op nieuwsberichten. Ten eerste vraag ik me vaak af waarom ze een dergelijke reactie moeten plaatsen (op mij komt het meer over als: even lekker mijn agressie botvieren). Ten tweede begrijp ik niet dat men zelf niet in de gaten heeft hoe dom en onnadenkend sommige reacties zijn. Veel media berichten zul je in een breder perspectief moeten zien en van veel berichten weet de massa het fijne van het nieuws niet. Dus hoe kun je daar dan een reactie op geven.

Soms zoek ik op internet meer over een nieuwsitem om te kijken of mensen wellicht meer hebben gelezen of vernomen dan ik maar vaak blijft het bij een simpel klein artikel waar de details in missen.
Ik ben echt een enorm voorstander van kennisdeling vooral via internet. Dus wanneer men aanvullende informatie heeft begrijp ik dat dit bij nieuwsartikelen wordt geplaatst. Maar vaak is het gewoon botweg discrimineren, verbale agressie uiten en mensen afkraken.

Er staat vaak bij een dergelijk bericht de optie om een klacht in te dienen wanneer men de uitingen niet correct vindt. Man…. als ik dat moet gaan doen ben ik dagen bezig.

Unbelievable of moet ik gewoon blij zijn dat het bij verbale agressie (online) blijft….

Women & the internet

21 July, 2008 (16:28) | | By: marieke

Zoals ook O+ aangeeft dat de vrouw een steeds belangrijke doelgroep gaat worden tav marketing onderschrijft ook dit evenement dat. Zeker bezoeken als je wilt weten hoe je in kunt spelen op deze vrouwelijk doelgroep.

Future Women: Engaging a Strongly Changing World
Event: Women & the Internet
Datum: 11 september 2008
Locatie: Media Plaza, Jaarbeurs Utrecht
Tijdstip: 9.15 uur
Prijs: € 399,- excl. btw

Doelgroep: Professionals die meer willen weten over het bereiken van de vrouwelijke doelgroep.

Wat is er te doen?
Het is niet te ontkennen: de positie van de vrouw verandert in een rap tempo. Ze spelen een grote rol op de digitale snelweg. Bijvoorbeeld bij het bouwen en bezoeken van websites, het schrijven van blogs en het spelen van online games. Deze veranderingen hebben effect op de marketing strategieën voor vrouwen.

Zoals bij elke nieuwe ontwikkeling is het belangrijk om regelmatig geïnformeerd te worden. Daarom is in september 2008 de vierde editie van Women and the Internet. Dit jaar is het thema: ‘Future Women’ om aan te geven dat het belangrijk is deze vrouwen te volgen veranderende omgeving. Naast edities in Londen en Nederland is ook in Hamburg dit jaar voor het eerst een seminar.

De keynote speech wordt gegeven door Rebecca Jennings van Forrester Research (VS). Forrester heeft door de jaren heel wat informatie verzameld over het gedrag van vrouwen op het internet. Het onderzoeksbureau zal inzicht geven in hun laatste onderzoek. ’s Middags is er een landgebonden discussieprogramma.

Wie zijn de sprekers?
Astrid Joosten, tv-presentatrice
Rebecca Jennnings, Forrester Research
Yme Bosma, Hyves
Richard van der Wilk, Starcom
Alison Fennah, Executive Director of the EIAA

Wat is het programma?
09.15 Tea & Coffee Reception
09.45 Welcome, Facilitator Astrid Joosten
10.00 Yme Bosma – Hyves analysis of women in a social network
11.00 Rebecca Jennings, Forrester Research: Future Women
12.00 Traffic4U, Women and search
12.45 Lunch
13.45 Case study: Richard van der Wilk, Starcom
14.45 Panel: MSN, Google, Sanoma and Matthijs Sienot, Executive Producer MSN.nl
15.45 Alison Fennah, Executive Director of the EIAA
16.30 Summary and Sponsors Message
17.00 Post Seminar Refreshments

Waar kan ik mij inschrijven?
Aanmelden kan via het inschrijfformulier.

MMM klinkt bekend!

21 July, 2008 (16:18) | | By: marieke

Dit kun je toch niet menen. Voordat ik O+ oprichtte heb ik heel het internet afgesurft om te kijken wat voor soort vrouwensites er waren. Vervolgens heb ik de naam O+ en de ondertitel (verzonnen nb door mijn moeder), zakenvrouw van nu vast laten leggen en natuurlijk overal naartoe gecommuniceerd.

Vind ik vanavond een vrouwenvereniging met als ondertitel: vrouw van nu. Dat meen je toch niet. Het lijkt wel afgekeken. Wat nu? Ik heb besloten de naam zo te behouden maar ben me er wel bewust van dat deze club bestaat.

Best vreemd dat een kamer van koophandel je daar niet verder op attendeert, de naam is namelijk ook bij de KvK vastgelegd (nu zegt dit niet veel maar je verwacht dat dubbele namen wel uit het systeem opduiken).

Nou jah beide sites hebben dezelfde missie, stimuleren en bij elkaar brengen van vrouwen! Dus vooral doorgaan, zou ik zeggen!

Ingrid Betancourt

21 July, 2008 (16:15) | | By: marieke

De bevrijding van Ingrid Betancourt houdt me (net zoals de halve wereld) al enkele dagen bezig. Typisch hoe sommige mensen zulke natuurlijke charismatische personages kunnen zijn. Zo krachtig om haar te zien. Iets wat velen niet van haar zullen verwachten na 6 jaar jungle.

Natuurlijk zijn hier allerlei psychologische theorieën aan ten grondslag en zal Betancourt heus ook mindere tijden gaan beleven. Het feit dat men nu al kan zien dat ze wat terugkrabbelt op haar opmerkingen tav het presidentschap.

Maar hoe kan iemand zo sterk en krachtig deze hel overleven?
Mijn visie is een sterk geloof in haar uiteindelijke vrijlating, het geloof dat alles een reden heeft. Ze zal ongetwijfeld (zoals ze zelf ook beschrijft), helse momenten hebben beleefd waarin ze zich liever dood dan levend wenste.

Iedereen staat versteld hoe Betancourt strijdig tevoorschijn komt, sympathie heeft voor haar gijzelnemers, familie’s van andere gegijzelden bezoekt, krachtige toespraken houdt, scholing wil regelen voor gegijzelden en voor ex FARC leden, de president van Frankrijk hier om toestemming voor vraagt. Het is een wonderbaarlijk schouwspel. Ik heb het idee dat zij zes jaar lang met niets anders is bezig geweest dan haar vrijlating en wat zij na haar vrijlating zou willen doen. Zoals ik al eerder schetste zal na dit krachtig optreden heus ook een periode van verwerking optreden.

Een mooi krachtige vrouw, waar van ik vurig hoop dat ze haar bezieling blijft volgen en blijft strijden voor een wereld waarin gelijke rechten een hoogste prioriteit zijn en geweld niet de manier is om het onderhandelingsgesprek aan te gaan.

The Girl Effect

21 July, 2008 (15:43) | | By: marieke

This video was embedded using the YouTuber plugin by Roy Tanck. Adobe Flash Player is required to view the video.

Wie weet het wel?

21 July, 2008 (15:41) | | By: marieke

6df60a013c.jpg

Je hebt van die momenten dat je honderden ideeën ziet die ook jij zo had kunnen verzinnen of waarvan je mogelijkheden ziet om er binnen je bedrijfsactiviteiten iets mee te doen.

Na een avondje surfen op het net, tijdschriften lezen, kranten doorspitten kun je bijna met een burn out naar bed. Hoe voorkom je dat je een enorme druk voelt om met al die input aan ideeën wat te doen. Hoe leer je jezelf om deze kansen om te zetten in acties maar op een manier dat je niet al zweetdruppels op je voorhoofd krijgt bij de gedachte aan hoe je dit moet gaan aanpakken.

Helaas heb ik hier tot nu toe nog geen oplossing voor. Tuurlijk workshopje hier, ontspanningsoefening daar, lijstjes maken over de toekomst etc etc.

Eerlijk is eerlijk…….ik weet het niet……want uiteindelijk wil ik toch alles doen!

Summerschool Ondernemerschap 2008

11 July, 2008 (23:30) | | By: marieke

De afgelopen week heb ik als coordinator de Summerschool 2008 van de Universiteit van Tilburg neergezet. Dit in samenwerking met de UvT, Starterslift en de ABN AMRO.

Het was een erg intensive hectische maar super gave week. Ik ben zelf ontzettend geinspireerd door alle deelnemers en sprekers tijdens deze week.

En het allermooiste kwam natuurlijk vrijdag toen bekend werd dat onze deelnemer Paul Veugen (van de UvT dus) met zijn pitch over Usegrade zowel de publieksprijs als de juryprijs had gewonnen. Geweldig! Paul ging naar huis met 5000 euro en een hele hoop coaching van de ABN AMRO en Starterslift!!

Zie hier enkele linkjes met impressies van de week:

- Sprout
- Brabants Dagblad
- pitch van paul op You Tube
- Univers (blaadje van de UvT)
- algemene info over de summerschool

Avondje op het water met de Young DGA!

1 July, 2008 (23:30) | | By: marieke

Vandaag wederom een meeting met de Young DGA van de ABN AMRO bank. Natuurlijk ben ik geen young dga maar wel net als de andere deelnemers een ondernemer. We zijn met een rondvaartboot het water opgegaan en hebben in kleine groepjes aan de hand van vragen meer over onszelf verteld. Leuk om de verhalen van andere deelnemers te horen en zowel de voors en tegens van het ondernemerschap te beluisteren.

Wat ik ook interessant vind is de totaal andere verhouding en beleving van het ondernemen op het moment dat het een familiebedrijf betreft. Factoren als hoe hou je prive en zakelijk gescheiden maar ook de erkenning en vrijheid krijgen van vader of moeder.

Zie hieronder nog enkele prachtige foto’s van die dag.