Entries Comments



Home


Feiten over vrouwelijke ondernemers in the U.S. 2008

6 October, 2008 (11:30) | | By: marieke

Het Centre for Women’s Business Research zet elk jaar enkele gegevens op een rij over vrouwelijke ondernemers in the U.S.. Lees hier de feiten.

Bedrijfsverzamelgebouwen voor vrouwelijke ondernemers: moet dat nou?

6 October, 2008 (11:29) | | By: marieke

Een weekje geleden las ik op DutchCowgirls een post over bedrijfsverzamelgebouwen specifiek voor vrouwelijke ondernemers. Alhoewel ik me dagelijks bezig houd met vrouwelijk ondernemerschap begrijp ik de clou van een dergelijke vestiging niet.
Can anybody explain me why whe need this??

Ok dat vrouwen anders ondernemen dan mannen dat is iets waar ik het zeker mee eens ben. Nog erger zelfs: dat roep ik juist hardop, daar gaat mijn onderzoek over en daar schrijf ik over.

Maar ondernemen is iets van beide geslachten, beiden voegen hun identiteit toe aan het opzetten en onderhouden van een bedrijf. Leren doe je van mannen en van vrouwen. Dus waarom dan een gebouw vol met vrouwen.

Daarnaast wordt vaak in de opzet van een dergelijk gebouw rekening gehouden met allochtone vrouwelijke ondernemers. Ik begrijp dat taal en andere culturen een barriere zouden kunnen zijn maar ik denk niet dat het de taal etc bevordert als je alleen maar vrouwelijke allochtone ondernemers bij elkaar zet. Je klant is toch ook niet alleen vrouw, dus je kunt nooit even snel een nieuwe move of product checken bij je collega ondernemers. Begrijp me niet verkeerd, vrouwen onderling zijn kritisch en zullen heus goed advies geven. Maar mannen komen vaak toch net weer met andere aspecten om de hoek kijken. Alleen maar handig zou ik zeggen, dus maak gebruik van beiden!

Zelf bevind ik me in een bedrijfsverzamelgebouw waarin ik de enige vrouw ben. En dat is nou ook weer niet wat je wilt hebben: believe me. Ik mis af en toe wel de vrouwelijke touch hier in de gangen.

Kortom mij lijkt me een mix ideaal. Maar als iemand me kan uitleggen waarom een gebouw alleen voor vrouwelijke ondernemers een gat in de markt is: GRAAG!

Enkele bestaande bedrijfsverzamelgebouwen voor vrouwelijke ondernemers in Nederland:
- http://www.stichtingbvv.nl/
- de amandelboom: http://tinyurl.com/3rm5am
- http://www.womanatwork.net/werkplekken.php

The Next Women@Picnic

27 September, 2008 (22:15) | | By: marieke

Donderdag 25 September was ik aanwezig bij Picnic08 in Amsterdam. Op het mooie park bij de Westergasfabriek werd dit driedaagse evenement gehouden. Ik zal hier een uiteenzetting geven van mijn belevenissen tijdens mijn bezoek aan de 2e dag van Picnic.

Ochtendprogramma
Om 05:55 moest ik de trein hebben, nou heb ik niet zo’n problemen met vroeg opstaan maar kan ik nooit op tijd naar bed, met als gevolg: slaapgebrek.

Eenmaal gearriveerd op picnic ben ik mijn entreekaart gaan halen, kreeg ik mijn persoonlijk iktag en ben ik aangeschoven bij The Next Women breakfast, georganiseerd door Simone Brummelhuis van thenextwomen.com. Erg leuk om allerlei vrouwen te ontmoeten met verschillende achtergronden. Ondanks het vroege uur werd er volop genetwerkt en gingen de visitekaartjes al snel over tafel.

Tijdens dit ontbijt introduceert Simone: job swap. Op een kaartje schreef je wat voor dienst je te bieden had en waar je zelf naar op zoek was. Simone veilde onze kaartjes, een handige offline tool om mensen snel met elkaar in contact te brengen.

The Next Women brainstorm camp
Vervolgens was het tijd voor The Next Women brainstorm camp. Het woord was eerst aan Simon die uitleg gaf over haar initiatief Thenextwomen.com. The Next Women is ontstaan nadat de vraag ‘where is the female Steve Jobs?’ gesteld werd bij The Next Web. Simone wil met het platform hier verandering in brengen en vrouwelijk internet heroes op haar website uitlichten.

Marianne van Leeuwen
Marianne van Leeuwen, oprichter van miepkniep.nl, welikefashion.com en Sisteract sprak vervolgens over marketing tav vrouwen. Volgens Sisteract voelen vrouwen zich niet begrepen door traditionele marketing en zullen bedrijven rekening moeten gaan houden met de wensen van vrouwen. Dit omdat vrouwen steeds meer gaan verdienen dus daarmee ook kapitaalkrachtiger zijn. Daarmee zijn zij belangrijke spelers in het aankoopproces van diverse producten zijn. Lees hier nog een interessant artikel over Marianne in Sprout.

Rob Veldt
Na Marianne neemt Rob Veldt (Cash4idea) het woord. Mijn inziens paste deze presentatie niet helemaal in de ochtend van the next women. Aardige inhoud maar niet al te spectaculair gebracht. Daarbij denk ik dat op een congres als picnic mensen in de zaal wel weten wat crowdsourcing en creative collaboration is. Maar dat men op een dergelijk evenement alleen verdieping wil van bepaalde sprekers en discussie over toekomstige ontwikkelingen. Voor mij dus een beetje een tegenvaller. Rob introduceert vervolgens zijn bedrijf Cash4idea. Waarvan ik op het moment van de presentatie nog steeds niet begreep wat het nu was maar na wat gezoek op zijn site een aardig idee krijg. Je kunt op cash4idea ideeën bekijken, beoordelen en van kwalitatief commentaar voorzien. Daarnaast kun je credits opbouwen door bepaalde oplossingen of creatieve tools aan te dragen voor problemen. Tjah op mij komt het toch over als een kopie van brandfighters en battleofconcepts.

De contest
Dan is het eindelijk tijd voor de contest van de dag (ook al mochten we dat die ochtend niet zo noemen). 3 vrouwelijke internet ondernemers pitchen hun ideeen tav de jury en de zaal (voornamelijk gevuld met vrouwelijke ondernemers). De jury bestond uit:

Marjolijn Kamphuis – Founder Dutch Cowgirls
Lara Ankersmit – Director Telegraaf.nl
Marianne van Leeuwen – Founder Sisteract
Nathalie van Schie – TNO
Lital Marom – Manhattan Bridge Capital Inc, DAG Interactive

Maureen van der Brugh bijt de spits af met haar idee om creatieven te wijzen op de mogelijkheden die nieuwe videotechnieken bieden voor het maken van innovatieve videoclips. Helaas is Maureen een typische pionier en vakman. Ze weet heel goed waar ze het over heeft en is volgens mij ontzettend intelligent maar brengt haar presentatie zo warrig en met teveel technische implicaties dat het denk ik voor de helft van de zaal niet te volgen is. Zij krijgt dan ook als advies om korter te pitchen en 1 zin te vermelden wat het probleem is in de markt en welke oplossing zij daarvoor gaat bieden.

Petra Kroon, de tweede pitcher, wil met haar initiatief Goedgeefs zzp’ers uit Nederland koppelen aan ondernemers in derde wereld landen. Op zich een goed idee (en iets wat ik persoonlijk interessant vind) maar praktisch lijkt het me lastig uitvoerbaar.

Als laatste is Bianca Bode aan het woord. Met haar idee favs.nl wil ze een platform bieden waar iedere persoon online al zijn favoriete boeken, films, muziek etc op kan plaatsen en eventueel kan delen met anderen.

Vervolgens gaan de luisteraars in de zaal ieder met 1 van de 3 pitchers mee en wordt er in kleine groepjes nog verder gesproken over hun ideeen. Aan het einde van de ochtend wordt er door middel van stemmen een winnaar gekozen: Bianca Bode is de gelukkige en kan rekenen op steun vanuit thenextwomen met het uitvoeren van haar ideeen.

Na dit evenement vervolg ik mijn trip van deze dag naar de lunch. Hier ontmoet ik enkele blogsters van DutchCowgirls.nl. Leuk om iedereen een keer in real life te zien. Hierna dacht ik nog enkele andere events te bezoeken maar helaas kwam ik nergens binnen met mijn dagkaart (wat ik eerlijk gezegd niet helemaal had verwacht, kaartje kost toch 120 euro)!

Dus nog maar een beetje op het terrein rondgelopen waar ik water uit de tenq heb gehaald. Boodschap achter deze watervuller is dat veel kinderen sterven door vervuild water en ze een enorm lange waterpijp aan het aanleggen zijn om steun te bieden.

Heb ik nog een virtueel beestje tot leven laten komen met mijn iktag, oh jah heb ik ook nog een soort van virtuele sex gehad met een onbekende exposant. Waardoor onze beestjes samen weer andere beestjes creeerden en onze beestjes van structuur veranderden. Spannend!

Na dit wervelende avontuur heb ik nog verwoedde pogingen gedaan om in de inspirerende omgeving die picnic biedt een beetje te internetten maar helaas kreeg ik geen verbinding. Tjah en toen Picnic niet aan mijn internetverslaving kon voldoen, besloot ik de dag maar voor gezien te houden en naar huis te gaan.

Mooi verhaal over bedrijfsovername bij de ABN AMRO

24 September, 2008 (23:35) | | By: marieke

Tijdens deze bijeenkomst toonde ABN AMRO Bank het specialisme op het gebied van bedrijfsovernames. Enerzijds wat je als Young DGA voor persoonlijke gesprekken aan kunt vragen maar ook hoe je advies kunt krijgen tav financiele zaken.

Naast deze presentaties deelde gastspreker Roel van Eerd zijn persoonlijke verhaal met betrekking tot zijn Overname met ons. Zijn bedrijf is volledig gespecialiseerd in de productie en levering van verpakkingen voor de farmaceutische – en aanverwante industrie. Daarnaast richt Van Eerd zich op andere markten die zeer hoge eisen stellen aan de leveringen, processen en organisatie van haar toeleveranciers van verpakkingen. Het bedrijf bestaat ruim 85 jaar en kent momenteel ruim 125 enthousiaste medewerk(st)ers.

van Eerd hield een mooi verhaal over hoe zijn overname van het bedrijf is gegaan. Met veel ups and downs waar je denk ik als Young DGA van tevoren allemaal niet aan denkt. Daarom een erg inspirerend, erg persoonlijk verhaal waar je veel lessen uit kon leren.

Enkele belangrijke punten:
- duidelijk hebben wat je zelf wilt, of je daadwerkelijk de zaak van je ouders wilt overnemen
- zo duidelijk mogelijk afspraken maken met andere familieleden
- zo veel mogelijk juridisch etc vast laten leggen
- goede partners om je heen verzamelen die je ondersteunen met advies op financiele en persoonlijke zaken (dit hoeven niet noodzakelijkerwijs dezelfde personen te zijn dan die je ouders gebruiken)

En vooral veel communicatie, dus zaken bespreekbaar houden.

Met je mobiel korting krijgen op supermarktacties

23 September, 2008 (17:19) | | By: marieke

Het moet niet gekker worden. Toevallig heb ik laatst BoostConcepts gevraagd een presentatie te houden voor een event wat ik organiseerde. BoostConcepts is een bedrijf dat merkfabrikanten en retailers oplossingen biedt om hun merken, producten en formules op een impactvolle manier te boosten. En geloof me dat doen ze op originele wijze. Vandaar dat vandaag mijn oog viel op een samenwerking met myGimmy.

myGimmy is een dienst waarbij jij als consument ontzettend makkelijk aan allerlei acties en kortingsstunt mee kunt doen. In de meeste gevallen wordt er namelijk van je gevraagd een website of telefoonnummer te onthouden of een actie te ondernemen zoals een kaart invullen en opsturen of bonnetjes uitknippen. Met myGimmy hoeft dat allemaal niet. Je meld je eenmalig aan op de website en daarna reageer je overal op met 1-druk-op-de-knop van je mobiele telefoon.

Wanneer er acties op tv, internet en (vanaf binnenkort dus ook) in de supermarkt zijn waarbij myGimmy is betrokken kun je dit herkennen aan de blauwe ‘i’ in beeld of print.

Wat hebben myGimmy en BoostConcepts nu verzonnen: promotieacties op de winkelvloer. Citaat: “Bijvoorbeeld wanneer een consument voor een winkelschap staat. Bijleveld: “Dan krijg je korting op een pak rijst en zodra je thuis bent ontvang je in je inbox een recept.”
Naast service en korting is er als derde element nog het funaspect. “Bij een ander product hoef je bijvoorbeeld niet in te zetten op korting, maar kun je denken aan een mobiele game die je op je telefoon krijgt”, zegt Bijleveld.

Erg handig lijkt me, alleen wordt ik dan afgeleid door de game op mijn foon en vergeet ik zo de helft van mijn boodschappen!

Blogs op Dutch Cowgirls

23 September, 2008 (15:37) | | By: marieke

De afgelopen weken was er weinig tijd om op deze site berichten te posten. Alhoewel weinig tijd, tijd creeer jezelf vind ik altijd. Momenteel ligt mijn prioriteit gewoon meer bij het onderhouden van de website van O+ (de online community voor vrouwelijke ondernemers) en het bloggen op Dutch Cowgirls. Hieronder dan ook een overzicht van de blogs die ik tot nu toe op DCG heb gepost.

Je online psychologisch profiel

Yammer: winnaar TechCrunch50

Vrijheid, voor alle internetfreaks

Creëer je eigen universum

Google Chrome (bèta) voor Windows

Inklapbare hak
This video was embedded using the YouTuber plugin by Roy Tanck. Adobe Flash Player is required to view the video.

12seconds of fame

baacode: Waar komt jouw schaap vandaan?

Biologische usb-stick

Zwarte gaten

Website waar mannen vinden wat vrouwen willen!

Met je pak onder de douche!

Linux voor huisvrouwen. XP voor Geeks.

Vrouwelijke ondernemers dagen uit!

Ook volgens Google is de herfst begonnen!

22 September, 2008 (10:43) | | By: marieke

Herfst volgens Google!

Herfst volgens Google!

GRRRR denk het ook ja! Bij mij dus nog niet hoor! Ik wil nog ZON!

Presentatie bij vereniging VOL

9 September, 2008 (23:30) | | By: marieke

Vandaag mocht ik een presentatie geven bij vereniging VOL (vrouwen ondernemen in Ledische Rijn). Ik heb tijdens deze avond de achtergrond van de ondernemerstest wat nader toegelicht en een idee gegeven over wat voor ondernemerskwaliteiten een ondernemer zou kunnen beschikken en wat dat voor invloed dat heeft op je business.

Daarnaast natuurlijk erg interessante ondernemende dames ontmoet!

onna-onna verzekeraar voor vrouwen

6 August, 2008 (13:11) | | By: marieke

onna-onna mede opgericht door Jorissa Neutelings is een verzekeraar die de vrouw als uitgangspunt neemt voor haar dienstverlening.

Lees op de site O+ Jorissa’s verhaal.

Dertigerscrisis

1 August, 2008 (15:38) | | By: marieke

Handen in haar

Je bent rond de dertig, hebt een leuke baan, een mooi huis, veel vrienden en een goede relatie. Kortom, je hebt het prima voor elkaar. En toch knaagt er iets. Het dertigersdilemma, of de quarterlife crisis. Het zoveelste modeverschijnsel, of een serieus probleem?

Hoewel ik niet zo’n mode meeloper ben moet ik bekennen dat ook ik met dit dilemma zit. Hoewel dilemma, het wordt meer een crisis. Het is de laatste tijd geen vraag meer die zo af en toe door mijn hoofd spookt maar een dagelijkse manier van leven geworden. En ik ben nog niet eens dertig!

Vroeger kon ik me altijd ergeren aan mensen die niet wisten wat ze wilden gaan studeren of de zoveelste studie afbraken. Nou welcome in the world. Ik heb soms geen idee meer welke kant ik op moet.

Uit onderzoek naar het fenomeen blijkt dat maar liefst driekwart van de hogeropgeleiden tussen de 25 en 35 jaar in meer of mindere mate kampt met zogenaamde dertigersdilemma’s. Dertigers van nu zien zich geconfronteerd met een schier oneindige hoeveelheid keuzemogelijkheden in vrijwel elk aspect van het leven. Samenwonen, trouwen, of toch maar niet? Wel of geen kinderen en wanneer? Carrière maken, vrijwilligerswerk in Afrika, of toch eerst die wereldreis? Daarnaast heerst het beeld dat het ideale leven maakbaar is en ervaren dertigers op steeds jongere leeftijd al de druk van de grote, existentiële vragen. Waarom ben ik hier? Wat is het nut van mijn leven? Is dit alles?

Dertigersdilemma

Bovenstaande tekst is de omschrijving bij het boek ‘het dertigersdilemma’ en tjah ik heb er weinig op aan te vullen. Dit is precies hoe ik me momenteel voel. Ondertussen maak ik trouwens wel gewoon keuzes hoor en zit ik absoluut niet stil. Daarbij weet ik ergens goed waar ik naartoe wil maar de vanzelfsprekendheid van de keuzen die ik vroeger maakte heb ik niet meer.

Het ergste van alles vind ik nog dat het vaak puur een luxe probleem is! En dat is soms nog wel het ergste om je te beseffen als je allerlei nobele plannen hebt om adviseur te worden op het gebied van vrouwelijk ondernemerschap in derde wereld landen?!

Hoezo, ik kom de wereld redden…of wilde ik nou eerst op wereldreis!